اخبار
از طریق برقراری ارتباط موثر میتوان احساسات و هیجانهای خود را ابراز کرد

1399/5/5 يكشنبه

مهسا سادات امامیه، کارشناس واحدسلامت روان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین ضمن اشاره به یادگیری برقراری ارتباط موثر گفت: ارتباط، فرایند ارسال و دریافت پیامهای کلامی و غیرکلامی است،  فرایندی که از طریق آن، می توان افکار، عقاید، احساسات و هیجان های خود را ابراز کرده،  همچنین افکار و احساسات دیگران را دریافت کرد.

وی محتوای ارتباط کلامی را بیان انتظارات، درخواست کردن و درخواست برای تغییر رفتار عنوان کرد و موانع ارتباط کلامی را گوش ندادن، ادبیات نامناسب، باید و نباید نام برد و در ادامه افزود: محتوای پنهان غیرکلامی نیز شامل گوش دادن، تغییر حالتهای چهره و وضعیت اندامی است که در ارتباط با دیگران باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان ارتباط موثر برقرار کرد.

امامیه، مهارت ارتباط موثر بین زوجین را گوش دادن، ابراز احساسات مثبت، ابراز رنجش و آزردگی، ابراز انتظارات و خواسته ها و انتقاد سازنده دانست که همگی به نزدیکتر شدن هر چه بیشتر زوج ها کمک میکند.

ارتباط از طریق گوش دادن یعنی درک شدن، مهم بودن

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان قزوین ارتباط موثر از طریق گوش دادن  را بسیار مهم تلقی کرد و اذعان کرد: گوش دادن احساس درک شدن، مهم بودن و علاقمندی را به دنبال دارد و این ارتباط موثر را میتوان با حالت چهره های مناسب مانند نگاه دقیق و لبخند زدن همراه کرد.

وی از دیگر راههای ارتباط موثر را،  "انعکاس احساس " نام برد و گفت: این روشی است که به کمک آن میتوان احساسات را درک و به طرف مقابل منتقل کرد، به طور مثال در جمله پرسشی ناراحتی ؟ بهتر است در انعکاس احساس از واژه «به نظر می رسد ناراحتی» استفاده شود.

امامیه خلاصه کردن را یکی دیگر از روشهای ارتباط موثر خواند و اظهار کرد : گاهی اوقات لازم می شود کلام را خلاصه کرد که به طرف مقابل این احساس را می دهد که به حرفهایش گوش داده اید و او را درک کرده اید و همچنین اگر برداشت شما از صحبتهای او اشتباه باشد، در مقام اصلاح شما بر می آید.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر