اخبار
برای عرق كردن در تابستان، بدن انسان باید مقداری مایعات به صورت ذخیره داشته باشد
در فصل تابستان هوای داغ و رطوبت بالا منجر به بروز مشكلات جدی بهداشتی از گرمازدگی گرفته تا بیهوشی ناشی از دمای زیاد می شود. محققان می گویند بیماریهای مرتبط با افزایش دمای هوا، زمانی بروز می كند كه بار اضافی بر سیستم كنترل دمای بدن وارد می شود و بدن دیگر قادر به خنك كردن خود نیست. بر اثر تعریق فراوان به علت گرما، مایعات و املاح زیاد از بدن خارج و شخص دچار اختلال مختصری می شود. گاهی عضله های مختلف به خصوص عضله های جدار شكم دچار انقباض و گرفتگی دردناك می شود كه این را «كرامپ ناشی از گرما» می گویند.
 
علائم گرمازدگی
این موضوع را مهندس حمید گلناری، کارشناس مسؤول مدیریت خطر بلایای شهرستان قزوین گفت و افزود: عرق ریزی شدید، رنگ پریدگی، گرفتگی عضلات، خستگی یا ضعف، تهوع یا استفراغ، سردرد و سرگیجه از علائم گرمازدگی است. 
وی با بیان اینکه در صورت عدم درمان گرمازدگی، فرد به عارضه بیهوشی ناشی از گرمازدگی مبتلا می شود؛ اظهار کرد: مردان بیش از زنان، مستعد ابتلای به گرمازدگی هستند و علت این امر، عرق كردن بیشتر مردان و همچنین از دست دادن سریع تر آب بدن، در مقایسه با زنان است.
مهندس گلناری تاکید کرد که بدن انسان برای عرق كردن در هوای گرم باید مقداری مایعات به صورت ذخیره داشته باشد، چرا كه عرق كردن یكی از مهمترین عوامل تنظیم دستگاه حرارتی انسان به شمار می رود. ایشان توصیه کرد: از مایعات در هوای گرم تابستان، همچنین آب میوه، زیاد استفاده شود.
 
مغز، مرکز تنظیم دمای بدن
این کارشناس بهداشتی عنوان کرد: دماي بدن در اثر سوخت‌ و ‌ساز مواد غذايي ايجاد مي شود و براي اينكه دماي بدن، هميشه در حد تقريباً ثابتي قرار گيرد، حرارت اضافي از طريق چهار روش تنفس، تعريق، تشعشع و هدايت، از بدن دفع مي شود. وی با اشاره به اینکه دماي بدن تقريباً هميشه روي 2/37 درجه سانتي گراد بوده و مركز تنظيم دما در مغز به‌ وسيله روش هاي بالا، مانع از بالا يا پايين رفتن شديد حرارت بدن مي شود؛ گفت: هرگاه فرد در برابر گرما قرار گيرد، بدن به وسيله افزايش ميزان تعريق و تنفس و همچنين فرستادن خون بيشتر به پوست، سعي مي کند فرد را خنک کند.
 
روشن شدن چراغ قرمز در گرمازدگي شديد
کارشناس مسؤول مدیریت بلایای شهرستان قزوین در ادامه، آسيب هاي حاصل از گرما را به تناسب شدت آن، به سه گروه تقسيم کرد و گفت: گرمازدگي خفيف زمانی پیش می آید كه فرد به مدت طولاني، در معرض حرارت نسبتاً بالا قرار گيرد و نشانه‌هاي آن، اغلب به صورت گرفتگي ماهيچه ها، خستگي مفرط و گاهي سرگیجه و غش بروز مي کند.
به گفته وی در گرمازدگي متوسط، فرد در معرض گرماي زياد و انجام فعاليت بدني شديد در محيط (مانند ملوانان، كشاورزان و آتش نشان ها) قرار می گیرد و علائم آن به صورت سرگيجه و عدم هوشياري است و به‌دنبال آن، پوست رنگ پريده مي شود. ديگر نشانه‌ها به صورت تنفس سريع و سطحي، نبض ضعيف، ضعف و تعريق بدن است.
مهندس گلناری، گرمازدگي شديد را بسيار خطرناك دانست و گفت: گرمازدگي شديد بيشتر در روزهاي گرم و مرطوب اتفاق مي افتد؛ قيافه بيمار گرمازده، تب دار بوده؛ پوستش گرم و خشك شده؛ تنفسش سطحي و نبض ضعيف مي شود؛ درجه دماي بدن فرد افزايش مي يابد و عدم هوشياري و احتمالاً اغما و تشنج نيز جزو ديگر نشانه‌هاست.
 
توصیه هایی برای جلوگیری از بروز گرمازدگی
این مقام مسؤول برای جلوگیری از بروز گرمازدگی توصیه کرد که تا حد ممکن در مواقعی از روز که هوا خیلی گرم است (مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید؛ کمتر جلوی نور خورشید بایستید و ورزش را در صبح یا عصر انجام دهید زیرا در هنگام روز و هوای گرم، ورزش می تواند به سلامت انسان صدمه بزند و مشكلاتی در گردش خون ایجاد كند.
وی با بیان اینکه قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید؛ عنوان کرد: سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.
 
افزایش نیاز بدن به مایعات تا چهار لیتر
بنا به اظهار کارشناس مسؤول مدیریت بلایای شهرستان قزوین، بدن انسان در حالت عادی، روزانه حداقل دو لیتر مایعات مختلف احتیاج دارد تا عمل متابولیسم و سوخت و ساز بدن بدون مشكل صورت پذیرد و این نیاز در تابستان به چهار لیتر می رسد.
ایشان با اشاره به اینکه وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، آب زیادی بنوشید؛ گفت: وقتی جلوی آفتاب کار می کنید، روی سرتان کلاه بگذارید و بهتر است لبه دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد کند.
مهندس گلناری به افرادی که در هوای گرم مجبور به ورزش کردن هستند توصیه کرد که اگر در هوای گرم ورزش می کنید، باید ابتدا تمرینات کوتاه مدتی انجام دهید و به تدریج و در طی دو هفته، مدت آن را افزایش دهید.
وی با بیان اینکه سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود که هوا خنک است یا هنگام عصر انجام دهید؛ هر نیم ساعت یک بار، به مدت 5 تا 10 دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید، سرعت ورزش خود را کاهش دهید؛ گفت: در هوای گرم، لباس های گشاد، نازک و رنگ روشن بپوشید و لباس نخی از همه بهتر است، زیرا باعث می شود هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک می شود.

غذای چرب در گرما ممنوع
این کارشناس در زمینه تغذیه در فصل گرم گفت: سعی کنید وعده های غذایی تان را سبک و به مقدار کم میل کنید، زیرا غذاهای چرب و سنگین برای هضم، باعث می شوند که سیستم انتقال خون را به طرف معده معطوف کرده و سیستم تنظیم دمای بدن و دفع گرما با مشکل مواجه شود.
مهندس گلناری با اشاره به اینکه هنگام غذا خوردن به همین دلیل انسان احساس گرمای بیشتری می کند؛ گفت: چون غذاهای پروتئینی و چرب، نیاز انسان به آب را بیشتر می کند، در تابستان باید از سبزیجات و میوه ها به جای غذاهای پُرچرب و دیرهضم یا دارای پروتئین بالا استفاده کرد.
 
افزایش دمای بدن با مصرف برخی داروها
این مقام مسؤول با گفتن اینکه باید از غذاهای ادرار آور (مانند چای، قهوه و کافئین)، کمتر استفاده کرد و نوشیدن آب را با هیچ مایع دیگری جایگزین نکرد؛ عنوان کرد: در صورتی که دارو مصرف می کنید، از پزشک خود سئوال کنید که آیا این دارو با تنظیم دمای بدن شما تداخل دارد و اگر چنین بود باید فعالیت بدنی تان را در هوای گرم کاهش دهید و به مقدار کافی، آب و مایعات بنوشید.
ایشان تاکید کرد: بهتر است از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم، اقدامات لازم را انجام دهید و به خاطر داشته باشید که این علائم می توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند.
 
ورم و عرق سوز شدن پوست، نشانه هایی از گرمازدگی
این کارشناس بهداشتی با بیان اینکه در صورت بروز ورم پوست (اِدم) و عرق سوز شدن باید برای پیشگیری از عوارض جدی گرمازدگی، دمای بدنتان را کاهش دهید؛ گفت: در حالت اِدم ناشی از گرما، رگ های خونی بدن گشاد شده و باعث می شوند مایعات زیر پوست بدن جمع شوند که در این صورت دست ها و پاها متورم می شوند.
مهندس گلناری با بیان اینکه ممکن است ابتدا با احساس تنگ شدن انگشتر یا کفش ها متوجه این تورم شوید؛ اظهار کرد که در حالت عرق سوز، منافذ خروج عرق بسته می شوند و شما احساس خارش (معمولا در مناطق زیر لباس) می کنید که اگر لباس شما خیلی کلفت و گرم باشد، ممکن است این حالت رخ دهد.
 
مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علائم گرمازدگی
ایشان در پایان تأکید کرد: بروز گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و با مشاهده خستگی بیش از حدّ، احساس سرگیجه، آشفتگی، درد شدید عضلات، تب یا تهوع، تشنج یا بیهوش شدن مرتبط با گرما، فوراً باید به پزشک مراجعه کرد.
 
 
امتیاز دهی