• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ 
  • کد خبر : ۱۵۰۱۷
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:
برخی باورها در مورد تغذیه در بیماران دیابتی، غلط است

عطیه رزازی، مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در خصوص باورهای غلط در زمینه بیماری دیابت، گفت: بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر به ویژه در گروه سنی میانسال است که تغییرات نامناسب در شیوه زندگی به ویژه رژیم غذایی و فعالیت بدنی، موارد ابتلا را بیشتر می کند. وی ادامه داد که رعایت موارد تغذیه‌ای و اجتناب از باورهای غلط -که در فضای مجازی و یا توسط افراد غیر متخصص گفته می‌شود- در کنار دارو درمانی و فعالیت بدنی مناسب، در کنترل و درمان این بیماری، بسیار موثر است.

مصرف زیاد میوه، مضر بری افراد دیابتی

به گفته این مقام مسؤول، از مهم ترین باورهای غلط تغذیه‌ای در زمینه بیماری دیابت، مصرف میوه است و برخی بیماران تصور می‌کنند، خوردن آن به مقدار زیاد، به دلیل  «طبیعی بودن قند»، اشکال ندارد! در صورتی که قند میوه، فروکتوز است و اگرچه طبیعی است، ولی مانند قند و شکر، در بدن، باعث افزایش انسولین می‌شود. وی افزود: اگر مصرف میوه، زیاد و بیش از اندازه باشد، می‌تواند باعث بهم خوردن تعادل بین قند و انسولین در بدن شود.

این کارشناس با اذعان به اینکه افراد مبتلا به دیابت، گاه حتی میوه‌های ترش را با فرض نداشتن قند (باور اشتباه) با خیال آسوده و زیاد مصرف می‌کنند و از تأثیر آن بر افزایش قند خون خود غافلند؛ گفت: تمام میوه‌ها، ساختار قندی دارند و نباید در مصرف هیچ کدام زیاده‌روی کرد.

خرما، کشمش و توت خشک، جایگزین قند و شکر؛ ولی به مقدار مناسب

وی با اشاره به اینکه برخی تصور می کنند به جای قند و شکر، استفاده از خرما، کشمش و توت خشک (به دلیل طبیعی بودن قند) به هر مقدار مجاز است! گفت: اگر این مواد غذایی، جایگزین قند و شکر می شود، با اینکه قند آن ها طبیعی است، نباید در مصرفشان زیاده روی کرد، چون باعث افزایش بیش از اندازه قند خون می‌شود. وی اضافه کرد که مثلاً یک حبه قند را باید با نصف خرما یا  دو تا سه عدد کشمش جایگزین شود.

به گفته مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بیماران مبتلا به دیابت باید دقت داشته باشند که برای کنترل قند، اصلا نباید وعده‌های غذایی خود را حذف کنند و فقط باید مقدار و نوع غذای دریافتی را به اندازه و در زمان مناسب میل کنند. وی ادامه داد که حتی مصرف میان وعده‌های سالم، ضمن اینکه از گرسنگی جلوگیری می‌کند، می‌تواند از تغییرات زیاد قند خون و یا اُفت قند خون پیشگیری کند.

میزان نمک مصرفی، مؤثر در کنترل قند

این کارشناس تغذیه با اذعان به اینکه در کنار ملاحظات مصرف قند در رژیم غذایی، افراد دیابتی باید بدانند که میزان نمک مصرفی نیز در کنترل قند موثر است؛ گفت: نمک؛ هم بر جذب مواد غذایی و هم افزایش قندخون تاثیر دارد. وی ب بیان اینکه با افزایش فشار خون در افراد مبتلا به دیابت، احتمال آسیب به کلیه‌ها افزایش می یابد؛ افزود: به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود که نمک مصرفی خود را به کمتر از پنج گرم در روز کاهش دهند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: هم نان و هم برنج، به علت داشتن کربوهیدرات، باید به مقدار مشخص در برنامه افراد مبتلا به دیابت گنجانده شود.

وی با بیان اینکه طبق یک برنامه غذایی اصولی و صحیح، افراد دیابتی می توانند از همه مواد غذایی استفاده کنند؛ گفت: نحوه و مقدار مصرف و نوع طبخ مواد غذایی، بسیار اهمیت دارد و کارشناسان تغذیه می توانند کمک بسزایی در این زمینه به بیماران دیابتی داشته باشند.

حجامت و طب سوزنی، تاثیر ثابت‌شده‌ای برای کنترل دیابت ندارند

رزازی در مورد مصرف داروهای گیاهی، حجامت یا طب سوزنی برای کنترل دیابت نیز گفت: گرچه برخی از داروهای گیاهی می‌توانند تا حدودی قند خون بیماران دیابتی را کنترل کنند؛ اما با توجه به عوارض خطرناک بالا بودن قند خون و عوارض جانبی مصرف داروهای گیاهی، توصیه می‌شود که داروهای گیاهی با توصیه پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن، جدا خودداری شود. وی هشدار داد که حجامت و طب سوزنی هم تاثیر ثابت‌شده‌ای برای کنترل دیابت ندارند و عوارض احتمالی ناشی از آن ها می‌تواند خطرناک باشد.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0