• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ 
  • کد خبر : ۱۵۱۶۵
60درصد بیماران تیروئیدی از وجود بیماری خود، آگاه نیستند

زهرا رضایی، کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با گفتن اینکه 60 درصد بیمارانی که با بیماری تیروئید، مشغول زندگی هستند؛ از وجود بیماری خود، آگاه نیستند؛ اظهار کرد: شیوع بیماریهای غده تیروئید در دنیا قابل توجه است، و این نوع بیماری، افراد را در تمام گروه سنین، گرفتار می کند و طیف وسیعی از علائم و نشانه های بالینی را بوجود می آورد.

این کارشناس با اظهار اینکه غده تیروئید، در ناحیه جلو گردن، یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن است که با تولید هورمون های تیروئید، سوخت و ساز بدن را کنترل می کند، گفت: بیماری های متعددی که در این غده بروز می کند، باعث اختلال در عملکرد آن و منجر به بروز علائم و نشانه های بالینی متعدد می شود.  وی افزود که آگاه کردن افراد جامعه از بیماری غده تیروئید، بخاطر تأثیر مستقیم آن بر سلامت فرد، لازم و ضروری است.

اهمیت تشخیص و درمان به موقع در کودکان

کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین با اشاره به اینکه تشخیص و درمان به موقع این بیماری در کودکان با توجه به عوارض جبران ناپذیر، مهم است، گفت: خانواده ها باید ظرف مدت 72 ساعت پس از تولد نوزاد، به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری یا روستایی مراجعه کنند، تا کارشناس مراقب سلامت، ضمن تشکیل پرونده سلامت برای نوزاد، اقدام به تهیه نمونه خون از پاشنه پای او کند و اینگونه، با انجام غربالگری کم کاری مادر زادی تیروئید، خانواده از سلامتی نوزاد خود، آگاه شود.

رضایی خاطر نشان کرد که با توجه به رسالت دانشگاه های علوم پزشکی برای ارتقای سلامت جامعه، بویژه کودکان و داشتن نسلی مولد و سالم؛ برنامه غربالگری کم کاری مادر زادی تیروئید نوزادان از سال 1384 در برنامه بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادغام شده است و در استان قزوین هم از سال 1385 این برنامه، در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و بیمارستان های تحت پوشش، برای کلیه نوزادان ایرانی و غیرایرانی انجام می شود.

شایع ترین علت محیطی، کمبود یُد

به گفته این کارشناس، شایع ترین علت محیطی بیماری کم کاری تیروئید، کمبود یُد است و البته پرکلرات سموم موجود در حشره کش ها و عوامل ژنتیکی هم در بروز این بیماری نقش دارند.

 رضایی تصریح کرد که کمبود یُد، در معرض یُد بالا بودن( مانند مصرف بتادین با غلظت بالا برای ضد عفونی)، استفاده بی رویه از مواد دارویی حاوی یُد در بارداری و ازدواج های فامیلی، بیماری های اتو ایمیون تیروئید، احتمال کمبود سلنیوم  احتمال بالا بودن پرکلرات در آب آشامیدنی و جهش های ژنی نیز از عوامل موثر در کشور هستند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0