• ساعت : ۱۴:۵۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ 
  • کد خبر : ۱۷۴۵۵
برای داشتن ارتباط سالم، لازم است، گوینده خوب و شنونده توانمندی باشیم

ارتباط، ارسال پیام و دریافت آن، توسط فرستنده و گیرنده است. در ارتباط سالم، پیام ارسال شده، به درستی، و تمامی، دریافت و ادراک می شود. برای داشتن ارتباط سالم، لازم است، گوینده خوب و شنونده توانمندی باشیم و البته بتوانیم موانع ارتباط  را كنترل کنیم.

محمد افشار، کارشناس مسؤول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با بیان این مطالب، گفت: احتمالا تفاوت میان شنیدن و گوش كردن را می دانید. شنیدن یک رفتار فیزیولوژیكی غیرارادی است كه در پاسخ به محرک انجام می شود. مثلا؛ اكنون كه شما در منزل این كتاب را مطالعه می كنید، صدای هود آشپرخانه، صدای ماشین های در حال تردد در خیابان و چندین صدای دیگر را می شنوید! اما گوش كردن همراه با توجه است. مانند؛ زمانی كه شما اخبار گوش می كنید و همه توجه تان را متوجه شنیدن كلمات می كنید! اما حقیقت این است كه برای داشتن یک رابطه سالم و موثر، حتی گوش كردن كافی نیست! ما از شما می خواهیم كه فعالانه گوش دهید.

این کارشناس در توضیح این نکته که گوش كردن فعال به فرزند نوجوان تان، یعنی شما به آنچه می شنوید، توجه نشان می دهید؛ گفت: به عبارت دیگر گوش می دهید و به او نشان می دهید كه گوش می دهید. گوش كردن فعال، یعنی، گوش كردن به صورتی كه حقیقت حرف های نوجوان را بشنوید و او بداند و ببیند كه شما علاقمند به گفتگو با وی هستید.

وی اظهار کرد که به یاد داشته باشیم که فعالانه گوش كردن به سخنان نوجوانان و گفتگو با آنان درباره دیدگاه و تجربه های خود، باعث رشد عزت نفس و ارزش های مثبت در آنان خواهد شد و البته اگر در این كار استمرار داشته باشید و نشان دهید كه واقعا به این كار اهمیت می دهید، آنان هم به تلاش هایتان پاسخ خواهند داد و با شما ارتباط برقرار می كنند.

 

نکاتی برای برقراری رابطه سالم با فرزندان

1. با آرامش صحبت كنید.
2. با آنان چه در منزل و چه خارج از منزل، وقت صرف كنید.
3. وقت مناسبی را برای حرف زدن با نوجوان اختصاص دهید.
4. نه زیاده از حد سرسخت و نه بیش از اندازه احساساتی باشید.

5- وقتی كه نوجوان دوست دارد با شما حرف بزند، سعی كنید در دسترس باشید.
6. نوجوان خود را و علایق، فعالیت ها، دوستان و والدین دوستانشان را بشناسید.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0