• ساعت : ۱۳:۴۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ 
  • کد خبر : ۱۷۸۰۲
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
اعتیاد، یك بیماری اجتماعی است، كه عوارض جسمی و روانی به دنبال دارد

به گفته فروغ طافی، کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، اعتیاد، یک بیماری اجتماعی است، که عوارض جسمی و روانی به دنبال دارد؛ آنگونه که براي رسيدن به حالت نئشگی، فرد مجبور است به تدريج مقدار ماده مصرفي را افزايش دهد و در صورت کاهش يا قطع ماده مصرفي، به علائم ناراحت کننده اي دچار مي شود، و به تدريج نسبت به آداب و مسؤوليت هاي خانوادگي و اجتماعي خود، بي تفاوت مي شود.

ماده مخدر، تغییر دهنده کارکرد طبیعی مغز

طافی با اشاره به لزوم شناخت عوارض مصرف مواد مخدر، عنوان کرد: به هر ماده ای که موجب تغییر در کارکرد طبیعی مغز شود، ماده مخدر گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه این تغییر می تواند به صورت تغییر در خواب، اشتها یا به صورت بروز هیجان، افسردگی، رفتار نابهنجار، عصبانیت یا اختلال در قضاوت و شعور، باشد در بحث مواد مخدر، مشتقات طبیعی، شامل: حشيش، تریاک و شیره؛ فرآورده های نیمه صناعی، مانند: هرویین، كراك و فرآورده های صناعی، شامل: مورفین، کدیین، متادون، مپریدین، اکستاسی، ترامادول و نورفین، هر کدام عوارض خود را دارند.

شیشه، متأثر کننده مغز و نخاع

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد: شیشه(متاآمفتامين)، يك ماده محرك بسيار اعتياد آور است، كه سيستم اعصاب مركزي يعني مغز و نخاع را شديدا“ متأثر مي كند، و شكل ظاهري آن، به صورت دانه هاي بلوري و شفافي است، كه بُو ندارد؛ مزه تلخ دارد و به سادگي در آب يا مشروبات الكلي حل مي شود.

وی با اذعان به اینکه متاآمفتامين، به لحاظ شيميايي، شباهت ساختاری بسياري به آمفتامين دارد؛ گفت: البته اثرات آن بر سيستم اعصاب مركزي، بسيار قوي تر است و مانند آمفتامين ها باعث فعاليت و تحرك، كاهش اشتها و احساس شادابي مي شود.

ارتباط مصرف شيشه ‌با ابتلا به ايدز و هپاتيت

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان قزوین اظهار کرد که افزايش احتمال ابتلا به ويروس مانند: ايدز و هپاتيت از پي آمدهاي افزايش مصرف شيشه است، بویژه در افرادی كه آن را تزريق مي كنند و يا از سرنگ مشترك استفاده مي نمايند.

وی با اشاره به اینکه طبق تحقيقات، مصرف متاآمفتامين و ساير مواد محرك، در كوتاه مدت، بر عكس ترياك، سبب افزايش ميل جنسي مي شود؛ ولي تدوام آن سبب كاهش ميل جنسي به ويژه در مردان مي شود؛ گفت: در عين حال، مصرف اين ماده و به دنبال آن، رفتارهاي جنسي پُرخطر، احتمال ابتلا به «اِچ آی وی» و بيماري ايدز را افزايش مي دهد.

سه نوع علامت اعتیاد

این کارشناس با بیان اینکه اعتیاد، علائم رفتاری، جسمی و آزمایشگاهی دارد؛ گفت: توجه نکردن به وضع ظاهری و بهداشت فردی، مصرف مکرر داروهای خواب آور و مسکن، تغییر ساعات خواب و بیداری، گوشه گیری افسردگی، آثار سوختگی بر روی پوست و محیط اطراف، بدبینی نسبت به فامیل خشونت، تغییر دوستان (قطع  رابطه با دوستان  قدیمی) خماری بدون انگیزه بودن، بی توجهی به ارزش های مذهبی، دروغگویی و فریب کاری، رفتار پنهان کاری مانند رفتن به مکان های خلوت رفت و آمدهای مشکوک و بی مورد، طولانی بودن زمان دستشویی رفتن، دوری کردن از کارهای سنگین و جسمانی، پایبند نبودن به قول و عهد، زیر پاگذاشتن مقررات آموزشی و انضباطی مدرسه، چشم شفاف ( اشک ریزان )،چشم های قرمز و استفاده مکرر از قطره چشمی؛ دیگر علائم است

مداخلات درمانی اعتیاد

 طافی با بیان اینکه مداخلات درمانی اعتیاد، بسته به نوع ماده مصرفی، متفاوت است، گفت: میزان آمادگی افراد مصرف کننده برای پذیرش درمان، مختلف است و الگوی درمانی متناسب با آن طراحی می شود.

وی با اذعان به اینکه به کنترل علائم قطع مصرف یا محرومیت، سم زدایی مواد یا ترک اعتیاد گفته می شود که به برطرف کردن عوارض حاد مصرف ماده و قطع آن متمرکز می شود؛ گفت: تجویز درمان های دارویی اختصاصی، مانند: داروهای ضد مخدر(نالتروکسان(  برای کنترل وسوسه به مصرف مواد افیونی. به منظور بهبود وابستگی به  مواد خاصی، مؤثر است.

مداخله تغییرات محیط

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان قزوین، انواع روش های روان درمانی را با هدف افزایش انگیزه، شامل: بهبود شناخت و بینش نسبت به بیماری و اصلاح مشکلات زمینه ای روانشناختی، مانند: ایجاد تغییرات رفتاری بلند مدت برنامه های درمانی گروهی، درمان اختلالات روانپزشکی زمینه ای(هم ابتلایی) و تسهیل کننده مصرف مواد (فرد برای خود درمانی و تقلیل علائم اقدام به مصرف مواد می کند( برشمرد.

میزان موفقیت به شکل جامع نگر و چند تخصصی تلفیقی

این کارشناس بهداشتی با اذعان به اینکه، مراکز درمانی که به شکل جامع نگر و چند تخصصی تلفیقی، همه درمان ها را تمام و بصورت ترکیبی از دوره های بستری و پیگیری های سرپایی انجام می دهند؛ گفت: این مراکز، میزان موفقیت بیشتری دارند؛ زیرا اقدامات درمانی یک بُعدی اغلب ناموفق هستند. وی ادامه داد که درمان درست منجر به بهبود عملکرد روانی، رفتاری و اجتماعی، کاهش رفتارهای ضداجتماعی و بزهکارانه، کاهش  مصرف مواد و سوسه عود و تقویت توان اشتغال می شود.

 طافی خاطر نشان کرد: روانشناسان مرکز بهداشت شهرستان قزوین، در مراکز خدمات جامع سلامت شهری حضور دارند و شهروندان برای دریافت مشاوره و آموزش رایگان، می توانند به نزدیک ترین مرکز محل سکونت خود مراجعه کنند.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0