مطلع كردن و خبر دادن
ترغيب ، تشويق ، ترويج و تبليغ
انجام تحقيقات اجتماعي و افكار سنجي و پيوند آن به منابع سازمان و عمومي مردم
هماهنگي موارد نياز سازمان
برقراري ارتباط با فرد ، گروه ، عموم و سازمان ها به نحوي كه براي آن موسسه يا سازمان اهميت دارد يا در آينده خواهد داشت .
وظايف مسئول روابط عمومي در بحران ها :
شايعه زدايي و برطرف كردن ابهامات با ارائه اخبار و اطلاعات شفاف
تهيه گزارش خبري ، اطلاعيه ، تائيديه ، تكذيبيه با هماهنگي مسئولين مربوطه در محدوده مقررات و با در نظر گرفتن سياست هاي سازماني در زمان لازم به نحوي كه اين گونه اقدامات از شدت بحران بكاهد و به حفظ آرامش موجود كمك كند .
دعوت به حفظ آرامش و پرهيز از شتاب زدگي در تصميم گيري ها
مشورت با كارشناسان مشاوره و روان شناسي در توليد اخبار و اطلاعات
پرداختن به عناصر اصلي واقعه و پرهيز از حاشيه گرايي
تعامل مطلوب با رسانه ها و خبرنگاران و تشكيل كميته ويژه خبر رساني بحران
توجه به بازخورد ارائه اخبار و در نظر گرفتن عكس العمل مخاطبان و ارائه اخبار تكميلي به منظور ايراد و اشكال اطلاع رساني
پيشگيري از ارائه اخبار و اطلاعات ضد و نقيض خصوصاً آمار و ارقام با هماهنگ ساختن مسئولين در كليه سطوح سازماني
تهيه اخبار در حجم كم كه حاوي مسائل اساسي مورد نظر مخاطبان باشد .
پرهيز از اخبار از منابع مبهم نظير اشخاص نامعلوم و يا كساني كه نخواسته اند نامشان فاش شود .
درصد نيازهاي افكار عمومي وسعي در تهيه اخبار و اطلاعات در راستاي آن .
توجه به بيان اركان واقعه مانند : نوع حادثه ، علل وقوع حادثه ، ميزان خسارت ، عاملان وقوع بحران و ...